Tuesday, November 4, 2014

Kenapa tetiba ada sedih?

Nak kongsi dulu suatu tazkirah 'manis' yang dikongsi sahabat melalui whatsapp ni;

***********************************************************

Allah rindu tu 

* pernah tak tiba tiba rasa sebak ?
* pernah tak tiba tiba rasa sedih ?
* pernah tak tiba tiba rasa rindu ?

Tapi semua tak tahu kenapa . Tak tahu sebab apa .

Sayang sekalian . Itu tanda nya Allah rindu . Allah rindu rintihan doa dan hajat kita . Cuba ingat balik . Bila kali terakhir kita bermunajat sepenuh curahan hati kita pada Allah ?

semalam ?
kelmarin ?
minggu lepas ?
tak pernah langsung ?

Allah . Allah ..
sayang .
Bila tiba tiba rasa nak menangis . Sebak rasa macam tak kena . Ingatlah . Allah sedang rindu akan kamu .

Mungkin dengar nasihat, rasa teruntun hati tu . Padahal takde ayat touching pun . Tapi kita yang over over nak rasa sebak pulak .
No no . Itu rasa Allah yang bagi .

Cuba kalau .
Rasa sedih sebak nak menangis .
Kita cepat cepat pergi toilet .
Carik kepala paip . Bukak paip .
Mandi ? Tak .
Amik wudhu' . Masa amik wudhu tu hayati setiap titisan air yang jatuh pada anggota wudhu . Konfem makin lebat hujan air mata . Sebab ape ? Sebab nak pergi jumpa Allah ni .

Hamparkan sejadah . Solat lah . Doa lah . Minta lah . Allah dengar . Allah rindu tu . Sebab tu Allah bagi rasa sedih tu .

Nah . Lepas siap mengadu . Mesti rasa lega . Sebab Allah dah dengar rintihan kita . Bersyukurlah kerana masih ada yang sayang .

Sayangg..
walaupun tiada bahu untuk bersandar untuk melepaskan rasa sedih kecewa marah ,,
tapi .
Kita masih ada lantai untuk bersujud . Kita masih ada Allah untuk di adukan segala masalah .

Okay . Jangan sesedih lagi .
La tahzan . Innallaha ma'ana .

**************************************************************

Betulkan, ada masa-masanya tetiba sahaja kita rasa sedih, sebak nak nangis padahal dalam hati masa tu, 'eh aku boleh je lalui semua ni, boleh' tapi entah kenapa, nak jugak keluar airmata.. kadang-kadang tu dah memang kat sejadah, sebelum solat atau selepas solat, apa lagi, mengadu la. Jangan ego. Takperlu rasa ego, konon kuat akhirnya taknak mengadu. Mengadu je. Kadang-kadang tu struktur ayat pun ke laut sebab hati lagi cepat mengadu daripada lisan. Tambah dengan airmata lagi... tapi betul kan, lepas tu rasa ok balik. Macam lupa pulak ada masalah yang menyerabutkan tadi :D

Dah yang penting jangan ego.
Terutama sekali jangan ego dengan Allah :-)

15 comments:

  1. Itu yg sy rasa lpas lama tgglkn perkara baik blik pd jahiliah smula..iman senipis kulit bawang..tp bila niat nk reset balik nk blik pd fitrah nk tgglkn semua..itu yg terjadi semahu2 mngis terlalu sedih yg teramat sgt now Alhamdulillah kemanisan hijrah yg sebenar dpt dirasai..rasa syg nk lupakan Allah walau sesaat..

    ReplyDelete
  2. Saya suka sekali artikelnya
    saya sedang melakukan penelitian bagaimaca cara menyembuhkan ketakutan berlebihan, kepanikan yang tiba-tiba datang atau kecemasan berlebihan metode terapi kami menurut banyak orang sangat bagus
    untuk menghilangkan gangguan kecemasan Klik DISINI cara menyembuhkan kecemasan berlebihan

    ReplyDelete
  3. Saya selalu sedih tiba² tanpa sengaja. Air mata mengalir tanpa saya sedar. Allah. Rupanyaa allah rindukan saya😢

    ReplyDelete
  4. Saya selalu sedih tiba² tanpa sengaja. Air mata mengalir tanpa saya sedar. Allah. Rupanyaa allah rindukan saya😢

    ReplyDelete
  5. Allah rindu aku? Ya rabbi, aku ni pendosa,tapi kau rindu aku. Allah Allah Allah

    ReplyDelete
  6. subhanallah. tiba2 google kata2 "kenapa tiba2 rasa sedih".. sedih dan sebak sambil mengalirkan air mata...mungkin benar kata2 dalam blog ni..mungkin benar kata2 rakan2 yang bagi komen disini..allah datangkan ujian dimana aku harus buat pilihan ...wlaupun hanya kerana perpindahan dalam pejabat je...benar2 buat hati x kuat dan buntu buat keputusan..ditambah pula pembantu yang ada sekarang seprti nak berhijrah ke tempat lain..itu apa yang aku rasa.....setiap ujian dari Nya..untuk kita kembali dekat pada Nya.. ya allah maafkan aku...sesungguhnya aku hambamu yang lemah..bantulah daku...

    ReplyDelete
  7. Kadang2 keliru kenapa tiba2 hati rasa sedih dan air mata mula mengalir tanpa henti,rupanya itu tanda rindu dari Allah s.w.t...mmg betul kata2 blog nie bila hati rasa sedih then kita pergi ambil wuduk nak solat makin sebak dada nie sbb masa tu laa kita nak berbicara dgn Allah😌

    ReplyDelete
  8. Kadang2 keliru kenapa tiba2 hati rasa sedih dan air mata mula mengalir tanpa henti,rupanya itu tanda rindu dari Allah s.w.t...mmg betul kata2 blog nie bila hati rasa sedih then kita pergi ambil wuduk nak solat makin sebak dada nie sbb masa tu laa kita nak berbicara dgn Allah😌

    ReplyDelete
  9. Selalu keliru resah takut. Hati sering gelisah. Wlaupun dh solat. Hati masih gelisah. Rupa2nya terlalu mengharapkan cinta manusia, sedangkan cinta Allah yang abadi. Lepas serahkan hati kpd Allah, rasa tenang sangat2. Alhamdulillah. Cuba dekatkan diri kpd Allah swt.

    ReplyDelete
  10. Ya Allah terimakasih kerana Merindui hambamu yg penDosa nie.bru sebentar tdi aQ terasa terlalu sebak teramat..LaLu aQ pon berzikir Dan membaca sbgian ayat2 yg ringkas..Alhamdulillah ketenangan kemBaLi aQ rasakn..terimakasih ya Robb.

    ReplyDelete
  11. Ya Allah terimakasih kerana Merindui hambamu yg penDosa nie.bru sebentar tdi aQ terasa terlalu sebak teramat..LaLu aQ pon berzikir Dan membaca sbgian ayat2 yg ringkas..Alhamdulillah ketenangan kemBaLi aQ rasakn..terimakasih ya Robb.

    ReplyDelete
  12. Ya Allah terimakasih kerana Merindui hambamu yg penDosa nie.bru sebentar tdi aQ terasa terlalu sebak teramat..LaLu aQ pon berzikir Dan membaca sbgian ayat2 yg ringkas..Alhamdulillah ketenangan kemBaLi aQ rasakn..terimakasih ya Robb.

    ReplyDelete
  13. Terima kasih di atas perkongsian terbiyah tersebut. Tarbiyah tersebut seolah membangunkan atau menggerakkan sy dlm kemelut kesibukan kerja,stress dan tiba2 rasa sedih.
    Terima kasih sekalu lg.

    ReplyDelete
  14. Terima kasih di atas perkongsian terbiyah tersebut. Tarbiyah tersebut seolah membangunkan atau menggerakkan sy dlm kemelut kesibukan kerja,stress dan tiba2 rasa sedih.
    Terima kasih sekalu lg.

    ReplyDelete
  15. Terima kasih sahabat kerana mengingatkan ramai orang kepada Allah, Allah mesti suka :) Minta izin berkongsi dengan sahabat2 saya ya, Terima kasih ^^

    ReplyDelete

Komen anda..