Saturday, May 19, 2012

[BacaHadis] 3 Jenis Tanah


Daripada Abu Musa r.a. daripada Nabi s.a.w. sabdanya: “Perbandingan petunjuk dan ilmu yang Allah utuskan aku membawanya adalah seperti perbandingan hujan yang lebat mencurah ke atas bumi lalu di antaranya ada yang baik serta bersih yang menerima air maka ia menumbuhkan rumput dan tumbuhan yang banyak. Ada di antaranya yang keras lalu dia menampung air lalu Allah memberi manfaat dengannya kepada manusia maka mereka minum, memberi minum dan menyirami tanaman. Hujan itu menimpa satu kelompok tanah yang lain yang mana ia hanyalah tanah kosong yang tidak dapat menampung air dan tidak menumbuhkan tumbuhan. Yang demikian itu adalah perbandingan orang yang memahami dengan mendalam ilmu agama Allah dan apa yang Allah utuskan aku membawanya mendatangkan manfaat kepadanya lalu dia belajar dan mengajarkan (kepada orang lain) dan perbandingan orang yang tidak mengangkat kepalanya langsung dan tidak menerima petunjuk Allah yang aku diutuskan membawanya”



Dalam hadis ini, Nabi s.a.w. membuat perumpamaan petunjuk dan ilmu yang diperintahkan oleh Allah supaya disampaikan kepada manusia seperti hujan lebat yang membasahi bumi. 


Kemudian manusia yang menerima ilmu dan petunjuk itu diumpamakan pula dengan tiga jenis tanah yang menerima hujan tersebut. 


Di antara tanah tersebut ada yang baik serta subur lalu dia menghasilkan tanaman yang banyak dan manusia dapat mengambil manfaat daripada hasil hujan tersebut bukan semata-mata daripada air hujan itu. 


Kelompok tanah yang kedua pula adalah tanah yang keras lalu ia menampung air maka manusia dapat mengambil manfaat daripada air itu dengan minum, memberi minum binatang ternakan dan menyiram tanaman. 


Manakala kelompok tanah ketiga langsung tidak dapat menampung air apatah lagi untuk menyuburkan tanaman.


Begitulah juga dengan golongan manusia yang menerima ilmu.


Golongan yang pertama adalah golongan yang menerima ilmu dan kemudiannya bermanfaat kepada orang lain dengan menyebarkan ilmu yang diperolehinya sepertimana tanah yang subur yang menumbuhkan pokok.

Golongan yang kedua adalah golongan yang menerima ilmu dan menghafal ilmu tersebut dan orang lain dapat mengambil manfaat dari ilmunya. Contohnya periwayat hadis.

Manakala golongan ketiga adalah golongan yang langsung tidak mendapat manfaat dari ilmu dan tidak memberi sebarang manfaat dengan ilmunya. 




Kitalah yang menentukan kita jenis tanah yang mana.


Pilihla untuk menjadi tanah yang pertama... kerana itulah yang terbaik.......












5:33pm, 19 May 2012
BS, NC

0 comments:

Post a Comment

Komen anda..