Monday, March 7, 2011

Mempengaruhi dan Dipengaruhi


Ingin rasanya berkongsi dengan sahabat di TZ tentang ilmu psikologi yang merupakan topik pertama saya untuk subjek psikologi semester ini. Term yang akan saya gunakan merupakan term dalam bahasa inggeris tapi huraian InshaAllah dalam bahasa Melayu. Will see how it goes… (=

Apa yang saya bakal kongsikan adalah mengenai Pengaruh Sosial (Social Influence) yang merujuk kepada kesan faktor-faktor tertentu kepada cara manusia berfikir, rasa dan bertindak balas.

Compliance


Yang membawa maksud kita memberi persetujuan terhadap permintaan seseorang yang pada mulanya tidak mendapat persetujuan itu. Dengan erti kata lain, kita bersetuju untuk mengatakan ‘Ya’ walaupun sebenarnya kita tak nak kata ‘Ya’. Agak-agaknya macam mana nak buat seseorang itu mengatakan ‘Ya’ pada kita padahal mereka tidak ingin mengatakan ‘Ya’?

Secret 1: Foot-in-the-door technique

Dalam teknik ini, mula-mula kita buat permintaan kecil, kemudian buat permintaan besar dan permintaan itu hendaklah permintaan yang berkaitan.

Sebagai contoh, ada satu kajian yang telah dilakukan oleh Freedman dan Fraser (1966). Mereka bertanya 36 orang samada mereka akan ingin atau tidak untuk menyertai satu survey tentang penggunaan produk dalam rumah. Kemudian, mereka panggil orang yang sama dan menanyakan samada mereka akan membenarkan beberapa orang lelaki daripada projek tersebut untuk memasuki rumah mereka selama 2 jam dan memeriksa produk dalam rumah mereka. Dan 53% peserta bersetuju untuk membenarkannya. Tetapi pada masa yang sama, pihak projek juga menghubungi 36 orang berlainan dan bertanya samada mereka akan membenarkan beberapa lelaki memasuki mereka dan memeriksa produk dalam rumah (mereka ini tidak perlu menjawab survey dulu). Dan hanya 22% sahaja yang bersetuju.

Nampak bukan perbezaan jika menggunakan Foot-in-the-door technique. Lebih tinggi peratus mereka yang bersetuju padahal agak tak logik juga la untuk membenarkan mereka yang tidak dikenali masuk rumah.

Kenapa agaknya mereka yang 53% itu bersetuju?



Secret 2: The Power of Commitment

Ini kerana apabila sesuatu keputusan telah dilakukan (setuju untuk menjawab survey), mereka merasakan ‘pressure’ untuk memberi respon yang konsisten dengan komitmen yang awal-awal tadi walaupun sebenarnya mereka perlu memberi komitmen/kerjasama yang lebih tinggi (membenarkan beberapa lelaki memasuki rumah).

Secret 3: Low-balling

Maksudnya, seseorang itu membuat satu permintaan/tawaran yang nampak macam bagus, tapi kemudiannya akan dedahkan ‘hiddden cost’ yang sebenar.

Contoh kajian yang dijalankan Cialdini et al. (1978), mereka bertanya kepada peserta samada mereka ingin mengikuti satu eksperiman. Kemudian, barulah mereka bagitahu kepada peserta yang berminat itu bahawa jadual untuk eksperimen itu bermula pada jam 7 pagi. Dan 56% antara mereka tetap juga bersetuju. Tapi sebaliknya hanya 31% bersetuju apabila mereka disoal samada berminat untuk menyertai eksperiman yang bermula jam 7 pagi.

Jadi, berhati-hati dengan istilah ‘hadiah percuma’ aka ‘free gifts’. ;p

Secret 4: The Power of Reciprocation

Salah satu perkara normal yang berpengaruh dalam social adalah apabila seseorang buat baik dengan kita, kita akan membalas dengan hal-hal yang baik juga.

Bukanlah bermakna kita tidak boleh membalas kebaikan dengan kebaikan. Salah tu. Tapi cuma ingin bagitau bahawa itu adalah salah satu cara kita boleh dieksploitasikan oleh pihak-pihak tertentu. Terutamanya pihak-pihak yang membawa ke arah negatif. Perlu berhati-hati.

Secret 5: Door-in-the-face technique

Maksudnya seseorang itu membuat satu permintaan yang besar yang orang lain tak berminat untuk buat, kemudian diikuti dengan permintaan yang lebih kecil dan mampu dipenuhi.

Sebagai contoh, situasi dalam rumah pelajar perempuan yang salah satu lampu mereka rosak terbakar dan tidak lagi menyala. Si A tahu Si B tidak berapa berminat untuk panjat tangga dan tukar lampu tersebut, tapi permintaan itu tetap juga diajukan kepada Si B dan seperti yang dijangka Si B menolak permintaan untuk panjat tangga dan tukar lampu tersebut. Tapi bila diminta untuk keluar dan membeli lampu tersebut, kemungkinan besar Si B akan bersetuju.

Mungkin situasi ini tidak signifikan di rumah pelajar lelaki, tetapi di rumah pelajar perempuan, Ya. Maklum la kitaorang memang tak reti hal-hal macam tu.

Secret 6: Obedience

Sesuatu yang mengarahkan kita untuk berubah, dan kita ikut.

Satu kajian yang sangat popular untuk menerangkan konsep obedience ini adalah kajian Milgram (1963).

Mereka mengarahkan peserta untuk memberi kejutan elektrik kepada peserta lain yang berlagak sebagai pelajar dan mereka sebagai guru dan mereka diberitahu bahawa itu adalah learning eksperiment. Setiap kali ‘pelajar’ memberi jawapan yang salah, ‘guru’ tersebut perlu memberi kejutan elektrik yang bermula dari voltan yang rendah hingga voltan yang tinggi (450V) yang boleh menyebabkan kecederaan yang teruk. Yang mengejutkan lebih 2/3 daripada guru’ tersebut meneruskan proses tersebut sehingga 450V walaupun pada ketika itu mereka tidak lagi mendengar apa-apa suara dari ‘pelajar’ mereka (yang merujuk kepada mereka mungkin sudah tidak sedarkan diri mahupun telah meninggal). Tetapi kerana obedience kepada arahan dan procedur eksperimen, ‘guru’ tertentu meneruskan. Tapi yang sebenarnya, tiada ‘pelajar’ yang terkorban pun. ‘Guru’ tersebut sebenarnya seakan-akan ‘ditipu’. Jeritan sakit daripada pelajar adalah suara yang direkod dan jawapan yang salah juga disengajakan. Memang ada ethical issue di sini, namun result eksperimen yang sebenar itu yang perlu diberi perhatian.

Result eksperimen Milgram ini menunjukkan bahawa kebanyakan antara kita akan setuju dan patuh (obey), tanpa sebarang pengecualian, apabila meyakini bahawa arahan tersebut datang daripada sumber yang sah dan berpengaruh.

Video eksperimen Milgram itu boleh didapati di sini. Boleh tengok macam mana eksperiman itu dijalankan.

Eksperimen yang agak kelakar pada mulanya, tapi tidak setelah memikirkan soal ethical issue dan juga bila mengetahui tentang result eksperimen itu.

Akhir kata

Sekadar perkongsian ilmu psikologi. Mungkin setelah membaca ini, sahabat akan mengatakan, “La, tu je ke nak cerita, dah tahu. Dah biasa’. Memang hal-hal biasa pun, tapi research mereka membuktikan kebetulan teori-teori berkaitan.

Bukanlah 100% betul pun. Dalam ilmu sains, sesuatu fakta itu diterima betul bila ada research yang membuktikan kebetulan itu dan tidak akan ditolak selagi tiada kajian lain yang membuktikan ketidakbetulan fakta tadi.

Hanya sekadar perkongsian. Mana tahu boleh jadi peringatan agar tidak menjadi mangsa kepada teknik-teknik di atas yang mungkin merugikan kita dan membawa kita kepada anasir tidak baik dalam kehidupan seharian.

Tapi pada masa yang sama, kita boleh aplikasikan teknik-teknik tersebut dalam kehidupan seharian. Bukan untuk kerja-kerja tidak baik. Jaga-jaga, setiap amalan bermula dan ditentukan oleh niat. Tapi gunakanlah untuk urusan yang baik dalam mengajak orang ke arah kebaikan yang diredhaiNya, InshaAllah. Moga dipermudahkan. InshaAllah… ^____^

“Selamat Mempengaruhi Kebaikan dan Elakkan daripada Dipengaruhi Keburukan”

2 comments:

  1. Salam ziarah, bertamu disini mengutip mutiara ilmu.

    ReplyDelete
  2. qirMumtaz >> silakan, moga ada yg brmnfaat d hati ^__^

    ReplyDelete

Komen anda..