Tuesday, January 18, 2011

Soal Niat


Post pertama untuk 2011. Dan saya ingin memulakan Tahun Masihi 2011 ini dengan soal asas.

Soal Niat.

Hadith 1 dari Hadith 40.

Dari Amirul Mukminin Abi Hafsh Umar bin Khattab ra. berkata, Aku mendengar Rasulullah saw. bersabda,

"Sesungguhnya amal perbuatan itu tergantung niatnya, dan sesungguhnya setiap orang akan mendapatkan apa yang ia niatkan. Barangsiapa berhijrah kerana Allah dan RasulNya, maka hijrahnya (akan diterima) sebagai hijrah kerana Allah dan RasulNya, dan barangsiapa hijrahnya kerana dunia yang ia cari atau wanita yang ia nikahi, maka ia akan mendapatkan apa yang dituju."


Berdasarkan beberapa pendapat, hadith ini merujuk kepada kisah lamaran seorang lelaki. Dan kerana ingin menikahi wanita tersebut, Umm Qais, lelaki ini berhijrah ke Madinah. Dan mereka bernikah di sana.

Jika itu niatnya, untuk bernikah, Ya! dia berjaya dapatkannya.

Tapi alangkah lebih baik jika niat hijrahnya itu untuk Allah dan RasulNya. Kan?

Bagaimana pula dengan soal niat kita?


Kadang-kadang kita terlupa soal niat kita. Sebab itu, kita selalu dinasihatkan dan sepatutnya saling menasihati sesama kita untuk membetulkan niat. Dan bila membetulkan niat itu, janganlah terlalu spesifikkan niat kita tu.

Sebagai contoh, kita ke kelas dengan niat untuk belajar, nak lulus exam dengan cemerlang dan nanti dapat peluang yang cerah untuk sambung ke peringkat yang seterusnya.

Betulkan niat. Kita ke kelas untuk mencari redha Allah dan jadikan urusan belajar itu juga satu ibadah dan dari amalan ibadah itu kita akan mendapat pahala.

Generalkan niat itu juga. Pohonlah agar sahabat akan sentiasa mendapat kebaikan lebih dari segulung ijazah (jika sahabat undergraduate) sepanjang urusan pengajian itu.

Tak salah untuk berniat untuk mendapat keputusan cemerlang pada exam final semester ini, sebab itu kita ke kelas setiap hari tanpa pernah ponteng sekali pun. Fokus dengan urusan belajar dan berdoa bersungguh-sungguh. Dengan izinNya, InsyaAllah, Allah akan bagi sebagaimana yang kita doakan, iaitu keputusan yang cemerlang. Tapi merugikan sekiranya kerana fokusnya niat kita itu, kita tak 'terpandang' peluang-peluang lain untuk mencari kebaikan sepanjang pengajian kita.


Dan mungkin juga Allah akan uji kita dengan keputusan yang kurang menggembirakan dan jika itu satu-satunya niat kita, kemungkinan besar kita akan sangat-sangat sedih. Normal. Semua orang pasti pernah merasai ini, kan? Tapi kalau kita niat untuk mendapatkan kebaikan, apa jua kebaikan dari usaha kita ke kelas setiap hari, apa jua kebaikan dari usaha kita dalam menyiapkan assignments, kita mungkin akan mendapat lebih dari itu. Siapa tahu, dalam usaha kita ke kelas setiap hari itu, kita beroleh kebaikan dari segi ukhuwah fillah. Kita dapat berkenalan dengan sahabat-sahabat yang baik dan dengan berkawan dengannya, kita menjadi lebih dekat dengan Allah. Bukan lagi menjadi pelajar Muslim tapi menjadi Muslim yang belajar. Dalam usaha menyiapkan assignments yang bertimbun contohnya, kita bukan sahaja mampu siapkan kesemua assignments dengan sebaik mungkin, tapi kita dapat juga belajar untuk membentuk diri menjadi lebih berdisiplin, tak mudah putus asa dan mempunyai tahap tawakal yang semakin tinggi kepada Allah.

Soal Niat di TZ

Saya ingin mulakan 2011 ini dengan soal niat di TZ kerana saya ingin membetulkan balik niat saya dalam urusan perkongsian ilmu di laman maya ini. Di sini, saya ingin dan akan teruskan berkongsi ilmu yang bermanfaat dalam apa jua topik. Tapi bukanlah dalam semua bidang topik kerana skop topik yang lebih saya minati adalah ilmu-ilmu rohani dan motivasi. Dalam masa yang sama, saya juga akan berkongsi pengalaman-pengalaman yang dirasakan berguna. Dan mungkin juga akan ada diari saya sendiri tapi saya harap ianya bermanfaat. Kerana itu, TZ ini juga merupakan nota tarbiyah saya.

Betulkan niat. Saya ingin berkongsi ilmu yang bermanfaat dengan sahabat ukhuwah fillah di TZ.

Generalkan niat. Saya ingin mendapatkan sesuatu yang lebih dari berkongsi ilmu. Saya mengharapkan apa jua kebaikan yang boleh saya dapat melalui TZ. Ukhuwah fillah, walau mungkin ada yang tidak pernah bersua muka, tapi mempunyai fikrah yang sama dan bersahabat dengan ikhlas. Mendapat biaah solehah di alam maya dengan sahabat fillah TZ. Belajar untuk memperbaiki akhlak menjadi lebih baik daripada sahabat fillah TZ. Komen sahabat sangat berguna, walau sekadar pesanan, "jaga aurat" yang ditinggalkan di shoutbox. Akhir sekali, ingin mendapatkan apa-apa jua kebaikan yang boleh mendekatkan diri ini kepada Allah dan RasulNya.

Dan untuk sahabat fillah yang sudi singgah TZ, betulkan niat dan generalkan niat sahabat juga setiap kali memilih untuk klik ke sini. Dan juga dari sini ke mana-mana link yang lain. Moga sama-sama mendapat apa-apa jua kebaikan dari aktiviti klik-klik dan blogwalking ini, InsyaAllah.


3 comments:

  1. alhamdulillah..terupdate jua post yg dtunggu...
    mabruk!!!hum...same2 mncuba hjrahkan niat krn Allah...aminn..;)

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah.. itulah murabbi.. br brpluang nk update... sbb first week sy balik aritu, 2,3 ari ulang alik hspital sbb mak sedara nk operate. mggu lpas lak join program slama smiggu, br balik ahad 2 ari lepas..

    insyaAllah, sama2 brhijrah.. sy mnerima teguran dan peringatan spaya mmbetulkan niat n sy jadikan ianya nota di sini.. ^__^

    ReplyDelete

Komen anda..