Wednesday, January 26, 2011

Keluh Kesah

Hidup ini satu perjalanan tarbiyah (pelajaran). Tarbiyah yang mengajar kita untuk senyum, ketawa, sedih, kecewa, gundah gulana, resah gelisah. Lihatlah kehidupan ini dengan kaca mata seorang hamba (51:56) dan khalifah (2:30), dan kita akan mula mengerti erti sebenar tarbiyah itu.


Pernah tak sahabat merasai resah gelisah, keluh kesah? Mesti pernah bukan. Masakan tidak. Al-Quran sendiri mengiyakannya.


Maksudnya (70:19): Sungguh, manusia diciptakan dengan sikap suka mengeluh

Maksudnya (70:20): Apabila dia ditimpa kesusahan dia berkeluh kesah.


Jadi, statement saya tadi betul la kan? Semua dari kita pernah merasai resah gelisah dan keluh kesah. Kerana kita DICIPTAKAN dengan perasaan itu.

Kita selalu berdoa, "Ya Allah, berikanlah ketenangan kepadaku".

Tapi ironinya, pada masa tertentu, resah gelisah dan keluh kesah yang kita terima bukan? Kenapa ye? Kerana Allah bagi apa yang kita perlukan bukan apa yang kita mahu. I know its sounds so cliche but most of the time we forgot about this, right?

Sebagaimana kita ke kelas setiap hari belajar dan menuntut ilmu dan pada penghujung semester atau penghujung tahun kita akan menduduki peperiksaan. Sebegitulah juga perjalanan tarbiyah kehidupan ini. Kita akan diuji, bila tiba masanya:



Maksudnya (2:155): Dan Kami pasti akan menguji kamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan sampaikanlah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar,

Semua orang tak suka ujian. Tiada siapa yang ternanti-nanti datangnya perasaan resah gelisah dan keluh kesah. Tapi bila perasaan itu menjenguk kamar hati dan ujian dariNya datang bertandang, bertenang dan bersabarlah. Cuba fikir dari mana datangnya ujian perasaan resah gelisah itu. Dari Pencipta kita kan? Dan bila kita tahu dan sedar bahawa ujian dariNya itu adalah tanda sayangnya Allah pada kita, senyumlah. Senyumlah kerana kita masih disayangiNya. (^_________^)

Hadapilah perasaan keluh kesah itu secara positif. Jangan terlampau difikirkan sangat. Jangan dilayan sangat perasaan keluh kesah itu kerana ianya sedikit sebanyak membentuk diri kita menjadi negatif. Bak kata bijak pandai, "jangan perangi stress, tapi fokuslah pada keinginan mahu merasai kegembiraan. jangan perangi penyakit tapi fokuslah pada keinginan mahu menikmati hidup yang sihat dan cergas. jangan fikirkan cakapan buruk orang terhadap kita tapi fokuslah pada keinginan mahu memajukn diri lebih dari tahap kemajuan yang telah dicapai sebelumnya."

Kalam Allah juga ada mengajar kita bagaimana untuk menghadapi perasaan resah gelisah ini.

Maksudnya (8:45): Wahai orang-orang yang beriman! Apabila kamu bertemu pasukan(musuh), maka berteguh hatilah dan sebutlah (nama) Allah banyak-banyak (berzikir dan berdoa) agar kamu beruntung.

*BERZIKIR DAN BERDOA*

Dan bertawakal kepadaNya, percaya dan berimanlah kepadaNya, Dia yang akan hilangkan ujian itu dari kita


Maksudnya (6:17): Dan jika Allah menimpakan sesuatu bencana kepadamu, tidak ada yang dapat menghilangkannya melainkan Dia. Dan jika Dia mendatangkan kebaikan kepadamu, maka Dia MahaKuasa atas segala sesuatu.


*Jom! Belajar untuk berdepan keluh kesah dengan senyuman*

0 comments:

Post a Comment

Komen anda..