Wednesday, November 3, 2010

Bila kita rasa kita telah tidak mampu


Jom baca komik berkaitan examinitis..........

versi ikhwah:

komik dari ikomik


versi akhowat:




dari ikomik jugak


Dah abis sesi baca komik. ^___^

Yang ni yang berkaitan dengan tajuk sebenarnya:

Bila kita rasa kita telah tidak mampu.. fikirkan ini..


Sahabat dan tabiin mengajarkan kita:

Safwan bin Amru (Gabenor di Hims-Syria) bercerita, aku telah berjumpa seorang tua yang telah jatuh keningnya menutupi kelopak matanya. Dia dalam perjalanan dari Damsyik (on the way to Turkey yg belum Islam time tu) berada di atas untanya. Dia ingin turut serta berperang ke sana. Safwan berkata : ‘pakcik tak payah lah, pakcik dah tua. Pakcik itu pun mengangkat kelopak matanya dengan tangannya (sebab dah terlalu tua) sambil berkata : wahai anak, Allah telah menyuruh kita berangkat dalam keadaan ringan atau berat..!

Said bin Musayyab (Seorang tabi’in besar – Menantu kepada Abu Hurairah) keluar untuk berperang, padahal matanya buta sebelah. Dikatakan kepadanya: ya Syeikh, sesugguhnya kau ni sakit. Dia mnjawab : Allah telah istanfara (menyuruh berangkat) orang-orang yang dalam keadaan ringan atau berat, kalaulah aku tidak mampu berjihad, aku nak juga pergi. At least jika aku tak boleh berperang, aku telah memperbanyakkan bilangan tentera (sokongan dr segi bilangan- ia tetap satu saham juga) atau aku boleh membantu jaga barang.

hikmahnya, jangan pernah mengeluh dan teruskn usaha...


artikal asal dari Muntalaq



2 comments:

  1. komik..best!!!
    slalu klu off study....
    msti buat bnda yg ntah dtg faedh@x...
    konon nk release tnsion lah...
    tp lupe...
    dgn ingat Allah,hati jd tenang...
    syukran atas pringtn ya ukht!

    ReplyDelete
  2. wyyki! ^___^
    hehe.. fnomena biasa.. alasan nk release tp menerawang ntah ke mana..
    x pe, jom baiki sdikit demi sdikit.. ^_^

    ReplyDelete

Komen anda..