Sunday, October 10, 2010

Soal Hati





Terima kasih burung yang baik sebab tolong pegang banner tema hari ni tu... ngeh2 :D


Sebenarnya hari ini terkesan dengan satu artikal di iLuvislam. Antara ayat solusi bagi satu persoalan atau mungkin permasalahan barangkali, adalah ayat yang burung tu tengah pegang tu. Terima kasih awak yang baik.. hehe..

Agak-agak apa persoalan/ permasalahan itu?

Clue:
>> yang dialami oleh semua orang samada belum berkahwin mahupun telah berkahwin tapi remaja yang belum berkahwin yang paling hebat
>> ramai yang tersesat jalan hanyut dibawa arus kerananya
>> setiap orang normal yang punya perasaan pasti merasainya
>> kadang-kadang mereka sendiri yg carinya tapi ada juga yang hadir tanpa dijemput
>> budak baik or budak so-so or budak tak baik pun akan merasainya cuma mungkin reaksi mereka sahaja yang berlainan
>> anugerah dari Pencipta kita

Jawapannya: ?????






Ya, CINTA!

Cinta itu fitrah. Tapi fitrah perlukan hidayah. Jika tidak fitrah akan jadi fitnah.

Betulkan?

Kalau ada cinta hadir di seketul daging itu (hati), agak-agaknya ianya hadir bersama hidayah tak?

Kalau rasa ianya hadir makin menjauhkan kita dari hidayah Allah, makin kuat angaunya, makin malas nak baca Quran, makin tak bagus solat fardhunya, makin kurang motivasi untuk tambah solat sunatnya, makin liat untuk bangun qiam, makin cepat putus asa dengan urusan pengajian, makin cepat malas nak selesaikan kerja dengan bersungguh-sungguh, cepat-cepat...

SISIHKAN

Sisihkan perasaan itu....

Lupakan perasaan itu...

Caranya:

Cara untuk melupakan cinta bukanlah dengan memikirkan cara melupakannya. Itu bukan lupa, tapi mengingati cinta secara melupakannya!

Sesungguhnya kaedah terbaik untuk melupakan cinta, ialah dengan menyibukkan diri dengan hal-hal lain yang lebih sesuai dengan masanya.

Sibukkan diri dengan pelajaran dan pengajian seoptima mungkin.

Sibukkan diri dengan kerja-kerja persatuan, aktiviti kemasyarakatan dan lain-lain kegiatan yang bersifat "memberi".

>>>>>>Ustaz Hasrizal




motif sebenar>> saje rehat skejap dr assignments dgn mlepak n merepek d blog sndiri.. hehe.. tp sy merepek bnda baik kn.. :D

4 comments:

  1. lenguh mulut burung tu tolong pegangkn banner tuh..sekejap lg mesti burung tuh terjelepok kt atas tnah tz sbb letih..hehe

    ReplyDelete
  2. isshh2.. syaal ni... org x abis tulis lg td tau.. terus komen.. hehe..

    baca balik! ngeh :D

    burung tu baik dan setia tau.. n kuat, x akan jatuh.. dia akn duk ctu smpai kene delete.. tp slagi dia baik, akk x delete la.. hehe.. :p

    ReplyDelete
  3. eh..x habis lagi..nampak sangat bersemangat kan..membaca..itulah..syaal pun bosan2 meluangkan masa di blog..tapi macam x de idea nak menulis dan xde artikel yang hendak dikongsi.tgk2 tz update post..apa lagi..terjah la..=))
    p/s: baru balik dr langit ilahi..marathon cerpen..
    sangat kagum dengan penulis itu..sebaya dengan k.ayu..tetapi subhanallah..idea dia mmg x pernah kontang..banyak pengisian melalui penulisan..

    ReplyDelete
  4. hehe.. cepat sgt terjahnya tu.. :)

    LI, hurmm.. best cerpen2 die.. aah die sama umur ngn akak, tp die lahir jan rasenye..
    awal2 thn dl, akk mmg ade prsaan mcm syaal tu la. kagum ngn bakat die. akk mmg suke r lepak LI tu, prnh la save 2,3 cerpen yg pnjg bersiri2 tu.. tp ntah, skng dh kureng skit.. kdg2 kl ade topik yg mnarik br pergi.. :D

    ReplyDelete

Komen anda..