Friday, September 24, 2010

Ketakutan Dia, Seorang Akhowat


Lepas 2 kelas dari jam 8 hingga 10 pagi ini, saya mengorak langkah kaki ke library universiti. Sebelum keluar lecture hall sempat bertanya pada seorang teman satu turorial tentang assignment psychology. Cadangnya nak menyiapkan essay ini hari ini. InsyaAllah. Melangkah ke library, naik ke tingkat 3. Tiada komputer kosong. Terus melangkah ke tingkat 4 dengan doa ringkas dalam hati, "Ya Allah permudahkan aku untuk dapatkan komputer kosong". Alhamdulillah ada. ^___^ . Setelah satu perenggan dari essay tu disiapkan, rasa nak rest sekejap. Dan ketika post ini ditulis saya baru sahaja selesai membaca satu artikal di iLuvislam. Post ini adalah untuk respon kepada post terbabit,

"Ketakutan Dia, Seorang Lelaki!"


Membaca dari huruf K ke huruf i. Pelik kan? Kenapa lelaki harus takut dan apa yang ditakutkan?

Pembacaan diteruskan. ooo.... faham dah. Jika itu yang ditakutkan, perempuan juga lebih takut tentang itu.

" Ketakutan Dia, Seorang Akhawat"


Ketakutan dia, akhowat itu tika jatuh cinta

Akhwat Jatuh Cinta??
Tak ada yang aneh, mereka juga adalah manusia...
Bukankah cinta adalah fitrah manusia???
Tak pantaskah akhwat jatuh cinta???
Mereka juga punya hati dan rasa...


Tapi tahukah kalian betapa berbedanya mereka
saat cinta seorang lelaki menyapa hatinya???
Tak ada senyum bahagia, tak ada rona malu di wajah,
tak ada rasa suka di dada...

Namun sebaliknya...

Ketika Akhwat Jatuh Cinta...

Yang mereka rasakan adalah penyesalan yang amat sangat,
atas sebuah hijab yang tersingkap...
Ketika lelaki yang tak halal baginya, bergelayut dalam
alam fikirannya, yang mereka rasakan adalah ketakutan yang
begitu besar akan cinta yang tak suci lagi...

Ketika rasa rindu mulai merekah di hatinya, yang mereka
rasakan adalah kesedihan yang tak terperih akan sebuah rasa
yang tak semestinya…

Tak ada senyum bahagia, tak ada rona malu…
Yang ada adalah malam-malam yang dipenuhi air mata
penyesalan atas cinta-Nya yang ternoda…
Yang ada adalah kegelisahan, karena rasa yang salah arah…
Yang ada adalah penderitaan akan hati yang mulai sakit…

Ketika Akhwat Jatuh Cinta…

Bukan harapan untuk bertemu yang mereka nantikan,
tapi yang ada adalah rasa ingin menghindar dan menjauh dari orang tersebut…

Tak ada kata-kata cinta dan rayuan…

Yang ada adalah kekhawatiran yang amat sangat, akan hati yang mulai merindukan lelaki yang belum halal atau bahkan tak akan pernah halal baginya…

Ketika mereka jatuh cinta, maka perhatikanlah, kegelisahan di hatinya yang tak mampu lagi memberikan ketenangan di wajahnya yang dulu teduh…

Mereka akan terus berusaha mematikan rasa itu
bagaimanapun caranya…
Bahkan kendati dia harus menghilang, maka itu
pun akan mereka lakukan...


Tetapi ukhti, jangan risau. Letakkan keyakinan yang tinggi hanya pada Allah swt.

Jangan khawatir akan kehilangan cintanya…

Karena bila memang telah ditakdirkan bersama, maka tak akan ada yang dapat mencegah ukhti dan akhi itu dari bersatu…

Tapi ketahuilah, bagaimana pun usaha ukhti untuk bersatu dengannya, jika Allah tak menghendakinya, maka tak akan pernah bersatu…

Ukhti… Bersabarlah… Biarkan Allah yang mengaturnya...
Maka yakinlah...

Semuanya akan baik-baik saja.....

Semua Akan Indah Pada Waktunya........ ^_______^

video

2 comments:

  1. hehe... in luv kah? :p

    moga sntiasa mujahadah lwn nafsu..
    jadikan perasaan itu mmbawa kite mnuju Yang Esa.
    Kalau btul syg dia, kita mahu sama2 masuk syurga. dan caranya, tak lain x bukn, ikut Allah sruh, tggl yg Allah larang... ^___^

    ReplyDelete

Komen anda..