Thursday, July 22, 2010

Kak, sabar itu apa?



Seorang adik, diam di depan seorang kakak..adik itu menunduk..
air mata seolah bergenang di sekitar peluput mata.. dan beberapa ketika rintik jernih itu perlahan jatuh.. satu persatu,,

kakak itu memperhatikan adik yang dicintainya.. dan disekanya air mata itu..
lalu bibirnya menuturkan kata..

kakak: adik, kenapa menangis.. sabar ye dik..

adik: akak.. boleh ceritakan pada adik, apa yang akak maksudkan dengan SABAR?


kakak: Hmm.. Orang selalu tafsirkan sabar itu menerima segala sesuatu dengan rela atau pasrah tanpa
banyak soal dan pertikaian. tapi, hakikatnya.. sabar itu lebih dari itu semua..Islam mengajarkan bahwa sabar itu ada pada tiga perkara.

Pertama, sabar dalam ketaatan


Ertinya seorang mukmin harus sabar menjalankan perintah Allah SWT meskipun perintah itu berat dan dibenci oleh nafsunya. Seorang mukmin harus tetap taat pada hal-hal yang
telah diwajibkan baginya meskipun banyak hal yang SANGAT SUKAR BAGI KEMAMPUAN DIRINYA mulai dari rasa malas dan faktor emosi lain sampai pada cemuhan orang, kebencian musuh, atau apa-apa sahaja rintangannya.

Dan ALLAH memberi formula..

Hai orang-orang yang beriman, jadikanlah sabar dan solat
sebagai penolongmu, sesungguhnya Allah beserta orang-orang
yang sabar. (QS. Al-Baqarah : 153)

Kedua, sabar dalam meninggalkan larangan

Adakalanya orang sabar dalam menjalankan ketaatan kepada Allah, tetapi dia tidak sabar dalam meninggalkan larangan. Solat dijalankan tetapi maksiat tidak lagi ditinggalkan.
Puasa dilakukan tetapi mengumpat tetap jalan.

Jadi,Kesabaran juga harus dalam meninggalkan kemaksiatan dan larangan-larangan Allah
SWT. Orang yang mampu meninggalkan kemaksiatan, khususnya kemaksiatan emosional, seperti marah, disebut oleh Rasulullah SAW sebagai orang yang kuat, secara hakiki.

Sebab dia telah mampu bersabar atas apa yang dilarang Allah


"Orang yang kuat bukanlah orang yang boleh mengalahkan lawannya, tetapi orang yang kuat adalah orang yang mampu menguasai dirinya ketika marah" (Muttafaq 'alaih)


Ketiga, sabar dalam musibah

Inilah makna sabar yang sudah banyak difahami. Iaitu saat seseorang mendapat
kesusahan lalu dia pasrah dan redha. Tapi.. ramai orang juga salah faham akan ini.. sebab dia tak berusaha menghilangkan kesulitan itu atau mencari solusinya.

Padahal,
sabar dalam Islam bersifat proaktif dan progresif
,dia tidak statik tetapi dia mendahuluinya dengan ikhtiar maksimum untuk sentiasa mencari solusi pada masalah yang dihadapi.

Saat semua upaya telah dilakukan, saat ikhtiar mencapai batas maksimum, maka saat itulah sabar bertemu dengan tawakal. Dia akan menyerahkan segala-galanya kepada Allah untuk menentukan..
sebab TADBIR TAKKAN MAMPU MENGATASI TAKDIR. Pada saat dia sabar dan tawakkal itu, maka ALLAH akan mengampuni dosa-dosanya.. Inilah yang dikatakan ujian adalah kafarah dosa.

"Segala sesuatu yang menimpa seorang muslim, baik berupa rasa letih, sakit, gelisah, sedih, gangguan, gundah-gulana, maupun duri yang mengenainya (adalah ujian baginya).
Dengan ujian itu, Allah mengampuni dosa-dosanya."
(Muttafaq 'alaih)

adik: jadi.. bagaimana nak sabar itu..? senang mengungkapkan kata, tapi bagaimana caranya?

kakak: sabar itu seni,. dik.. setiap manusia, lain cara sabarnya,, sabarnya tergantung pada masalah atau ujian dan musibah yang ditimpa.. tapi..apa juga masalah adik... berakhlak dengan ALLAH ketika adik bersabar..

adik: apa maksud berakhlak dengan ALLAH?

kakak: Berakhlak dengan Allah dengan memiliki rasa
syukur, redha, husnu zhoon dan lain2 rasa hati
pada apa sahaja yang diberi ALLAH pada adik..

adik: tapi.. bagaimana kalau masalah itu dengan manusia..

kakak: apa juga masalah adik..dengan manusia, dengan kucing, lipas mahupun katak, cek hati adik dengan ALLAH.. sejauh mana adik redha dan berfikir baik tentang sebab terjadinya masalah tu.. kalau adik berfikir, setiap masalah itu.. adalah tarbiyyah ALLAH.. ADA SESUATU YANG ALLAH NAK AJAR ADIK..dan sesuatu yang adik harus muhasabah.. pasti hati adik tenang. dan mampu mencari solusi.

kakak: best tau sabar itu.. hanya orang yang pernah bersabar dengan sabar yang baik je mampu rasa manis..

adik: macam mana nak tahu kita sudah bersabar dengan sabar yang baik?

kakak: adik trylah bersabar..nanti rasalah manisnya..itu lah sabar yang baik. ALLAH bagi banyak tau kelebihan pada orang yang bersabar ni..

Pertama, pahala tanpa batas.

Sesungguhnya hanya orang-orang yang bersabarlah yang
dicukupkan pahala mereka tanpa batas. (QS. Az-Zumar : 10)

Kedua, Allah bersamanya.


Seseorang yang telah sabar, dia akan diliputi dan
dinaungi Allah SWT dengan rahmat-Nya, perlindungan-Nya,
pertolongan-Nya, dan redha-Nya.

Allah SWT berfirman :

Sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar (QS.
Al-Baqarah : 153)

Ketiga,dia akan beroleh kebaikan dan ketenangan bilamana mampu mengkombinasikan sabar dan syukur dalam kehidupannya.

Sungguh menakjubkan perkara seorang mukmin, semua urusan baik baginya dan itu tidak ditemukan kecuali pada diri seorang mukmin. Jika mendapat kelapangan dia bersyukur dan itu baik baginya dan jika mendapat kesempitan dia bersabar dan itu baik baginya. (HR. Muslim)

adik: best memang best.. tapi susah kan kak..

kakak: memang susah.. tapi itulah yang ALLAH nilai. ALLAH memandang usaha. tiap usaha untuk sabar.. jadi berusahalah.. tak ada guna adik terus mengeluh..dan menangis..
SABAR.. kemudian SOLATlah..solatlah itu ada dua maksud.. satu adik buat solat hajat, solat taubat atau solat istikharah.. keduanya, solat bermaksud adik beribadah kepada ALLAH.. dengan baca quran, zikir, istighfar, bersedekah dan lain2..

kakak: berusaha tau!

mereka senyum dan saling memeluk erat.. alhamdulillah :)

artikal asal di sini

0 comments:

Post a Comment

Komen anda..